Każda firma ma ograniczenia. Czy jesteś gotów na ich odkrycie?

Każda firma ma jakieś ograniczenia. Gdyby ich nie miała to bardzo szybko by się rozwijała… 

Czy wiesz jakie jest największe ograniczenie twojej firmy?

Ponieważ jeżeli tego nie wiesz to nie będziesz w stanie znacząco usprawnić swojej firmy!

Dzieje się tak, ponieważ to ograniczenie decyduje to tym ile firma jest w stanie osiągnąć zysku.

Najczęstszym przypadkiem ograniczenia jest rynek. Firmy są najczęściej w stanie dostarczyć więcej produktów, czy usług, niż są w stanie sprzedać. Oczywiście, zdarza się, że okresowo nie są wstanie zaspokoić popytu, np. podczas szczytu sezonu, ale to jest chwilowe.

Wśród moich klientów mam tylko jednego, który przez cały czas ma więcej zamówień, niż jest w stanie obsłużyć. Pozostali są w stanie sprzedawać więcej.

Jak zatem poznać, co jest największym ograniczeniem twojej firmy?

Po pierwsze zastanów się nad systemem, którego częścią jest twoja firma. System ten zawiera (co najmniej) firmę, dostawców, klientów, pracowników i ciebie.

Na pewno w systemie widzisz wiele problemów. Większość z nich jest jednak wynikiem innych. Dlatego w TOC nazywamy je „Niepożądanymi Skutkami” (ang. Undesirable Efects – UDE). Dlatego zajmowanie się większością UDE nie ma sensu. Największe ograniczenie jest powiązane ze źródłowym UDE. Źródłowym, czyli takim który nie ma poprzedników. Jak znaleźć taki źródłowy UDE? Wykorzystujemy do tego Drzewo Obecnej Rzeczywistości CRT (Current Reality Tree).

CRT pozwala na ułożenie UDE w logiczne ciągi przyczynowo-skutkowe. Oznacza to, że można znaleźć, które problemy powodują inne. Takie ich ułożenie pozwala znaleźć źródłowe przyczyny.

Źródłowe problemy są zwykle w postaci konfliktów.

Źródłowy problem jako konflikt.

U jednego z moich klientów miałem taki problem – oczekiwał, że firma jednocześnie będzie się rozwijać, z drugiej strony chciał, żeby była ona bezpieczna.

Dlatego jego strategia była, taka nieokreślona…

Zidentyfikowany źródłowy problem to „Brak jasnej strategii firmy.”

Rozpisaliśmy to w postaci diagramu konfliktu – w tym wpisie możesz poczytać jak się je tworzy i rozwiązuje – i okazało się, że rozwiązaniem jest jednak stały rozwój i podejmowanie ryzyka. Bez tego firma przestaje być bezpieczna.

W taki oto sposób wypracowujemy rozwiązania z naszymi klientami.

Jeżeli masz ochotę nauczyć się jak stosować powyższe narzędzia i jednocześnie przenieść swoją firmę na wyższy poziom rozwoju to kliknij tutaj, żeby zapoznać się ofertą warsztatu TOC DNA, który prowadzę razem z Pawłem Schmidtem w Poznaniu we wrześniu i listopadzie. Będzie to 6 dni intensywnego przełamywania ograniczeń. Kluczową własnością TOC DNA jest fakt, iż w jego trakcie pracujesz nad własną firmą i przygotowujesz z naszą pomocą projekt, dzięki któremu zwrócą ci się pieniądze zainwestowane w ten warsztat. Nasi uczestnicy przygotowali projekty, które przyniosły im nawet 2 mln zł rocznego zysku!

Dla czytelników mojego bloga mam specjalną ofertę: Dla każdego, kto przyjdzie na ten warsztat mam książkę, a także drugą książkę dla osoby, która poleci ten warsztat. Dlatego nawet jeżeli sam/sama nie możesz się wybrać to warto polecić go komuś – obydwoje dostaniecie po książce! Jeżeli polecisz więcej niż jednej osobie to możesz otrzymać zniżkę na dowolny warsztat IZO TOC+. Jeżeli z Twojego polecenia pojawi się pięć lub więcej osób to dla Ciebie będzie darmowy udział w dowolnym warsztacie!

Książki, które możesz dostać to: autorstwa Eliyahu M. Goldratta: CEL I, CEL II, ŁAŃCUCH KRYTYCZNY, CZY TO NIE JEST OCZYWISTE, WOLNOŚĆ WYBORU oraz FINANSE DO GÓRY NOGAMI – Marka Whopel’a.

Daj mi tylko znać, komu poleciłeś warsztat, a ja nagrodzę ciebie i tą drugą osobę książkami!

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *